Sosyal Fobi

Sosyal fobi

Sosyal fobi(sosyal anksiyete bozukluğu); başkalarının gözünün üzerinde olabileceği sosyal ortamlarda olma ya da tanıdık olmayan insanlarla karşılaşıldığında yaşanan ve mantıklı olmayan, ısrarlı korkudur. Sosyal kaygı bozukluğu olan bireyler, genellikle değerlendirilecekleri ortamlardan kaçınmaya çalışır, kaygı belirtileri göstererek utangaçlık sergilerler.

Topluluk karşısında konuşmak, toplantı ya da sınıfta konuşmak, yeni insanlarla tanışmak, otorite figürü olan insanlarla konuşmak gibi en yaygın korkulardır. Kişiler genellikle yüzlerinin kızaracağı ve ellerinin terleyeceğinden korkarlar.

Sosyal kaygı bozukluğu genellikle ergenlik döneminde başlar ve arkadaşlık geliştirmeyi engeller.  Kadınlarda erkeklerden daha çok gözlenmesine rağmen psikoterapi için erkekler daha çok ön plandadır.

Sosyal fobi aslında insanı oldukça zorlayan bir hastalıktır. En önemli noktası kendini kabul ettirmesidir ve insanı bu hastalıkla yaşama ikna etmesidir. Sosyal fobi sanıldığının aksine kalabalıktan rahatsız olmak ya da kalabalık tarafından takdir görme kaygısı gibi bir şey değildir. Bunlar belki bu hastalığın başlangıcı açısından küçük ipuçları olabilir ama tam tanımı ya da var olduğu anlamına gelmez.  Şöyle bir tanım da yapılabilir; sosyal ortamlarda başkaları tarafından inceleme altında tutulduğu korkusu, performans gösterilmesi gereken durumlarda küçük düşme korkusu yaşanmasıdır. Bu noktada kişi bu korkuları yaşamamak için sosyal ortamlara girmekten kaçınır. Öyle ki en başta da belirtildiği gibi son noktası toplum içine çıkamamadır ve bu tüm aile, iş yaşamını etkileyebilir.

Sosyal fobinin çeşitleri de vardır. Bunlar; genel korkular, her durum için geçerlidir. Özel olanlar ise yalnızca özel durumlar için geçerlidir. Örneğin imza atamamak gibi.

Sosyal fobi hastalığının en sık belirtileri şunlardır:

-Çarpıntı,

-Titreme,

-Terleme,

-Kaslarda Gerginlik,

-Midede Rahatsızlık Hissi(Yanma Benzeri Bir Şey),

-Göğüste Sıkıntı Hissi(Kalp Sıkışması Gibi Bir His),

-Sıcak ya da soğuk basması (Buradaki sıcak basması terlemeden farklı yüzde hafif nemlenme gibi)

-Baş Ağrısı.

Bu belirtiler kişide derin bir korku ya da heyecan hali şeklinde görülür. Sosyal fobisi olan insanlar bu belirtileri en yoğun şekilde belli durumlarda yaşarlar. Bu durumlar ise; topluluk önünde konuşmak,  bir işle uğraşırken seyredilmek,  başkalarının önünde yemek yemek-içmek, otorite konumundaki kişilerle temas etmek, misafir kabul etmek, başkaları ile tartışmak, toplulukta telefonla konuşmak, tanımadığı kişilerin gözlerinin içine bakmak, ilgi odağı olmak, başkalarının önünde yazı yazmak gibidir.

Sosyal fobisi olan kişilerin uzun süre(en az 6ay) bu belirtileri göstermesi gerekir.  Eğer kişilerde böyle bir durum söz konusu ise uzman bir kişiye başvurması önerilmektedir.

Sosyal fobi psikoterapisinde için merkezimizde EMDR terapisi, bilişsel davranışçı terapi ve varoluşçu terapi yöntemleri uygun görülmektedir.